Saturday, July 28, 2012

Apa yang perlu ada pada komputer

Assalamualaikum..

dalam entry mule2 ni saya nak share kan 1 informasi software yang bagi saya wajib ada pada komputer saya.. antaranya:-

1. Tuneup utilities
tuneup ni amat penting bagi meng-optimize-kan dan meringankan data dalam komputer.. ianya bukan sekadar itu aje, ianya akan disable-kan mana2 program yang kita jarang guna bagi melancarkan penggunaan laptop/desktop kita. selain tuneup, AVG PC Tuneup pun boleh guna..

2. antivirus
antivirus yang saya gunakan adalah AVG internet security.. memang berbaloi walaupun tak secekap kaspersky..

3. video.
bagi saya yang sukekan movie, saya memilih menggunakan VLC, sebab dengan software ni kita boleh adjust volume sekuat 200%.. kalau biasa kita hanya guna setakat 100%.. bagi saya amat bermakna volume kuat terutama kalau tengok movie unsur perang dan seram.

4. downloader.
wah.. ni paling penting.. sebab rata2 kite sume pasti banyak penggunaan download file.. terutamanye kpda student.. bagi saya, IDM(internet download Manager) pilihan saya dari saya mule2 ambik diploma sehingga kini..

5. WinRAR.
ni software yang saya guna kan untuk extract file yang disimpan dalam WinRAR atau WinZip. rahsianya.. kalau kita ada software yang melibatkan crack, kita boleh extract ke dalam WinRAR atau WinZip supaya tak dikesan antivirus.

6. Reader PDF.
dengan kemudahan yang die sediakan oleh adobe, saya hanya gunakan adobe reader untuk membaca segala file jenis PDF.. bagi saya ni dah cukup memadai.

7. Microsoft Office.
bagi saya, dah cukup la setakat microsoft office 2007 sebabnye kebanyakkan format 2007 ada dimana2 sahaja.. meskipun ada yang menggunakan version 2010, saya dah pun cuba sendiri versioan 2010.. tak ada yang berbeza cume ade kelebihan pada grafik die sahaja.. function lebih kurang sama sahaja dengan version 2007..

ok la.. list kat atas tadi merupekan semua software yang saya guna.. saya tak suka bebankan performance laptop/desktop saya.. saya harap dapat membantu anda bagi meringankan komputer anda.
Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment