Sunday, July 29, 2012

apa yang dimaksudkan dengan SPAM dan SCAM

Assalamualaikum..

masti ramai yang pernah dengar SPAM dan SCAM.. tapi tak ramai yang tahu apa disebalik maksud SPAM dan SCAM.. dibawah ni akan saya huraikan maksud SPAM dan SCAM.

SPAM : adalah apabila sesuatu perkara yang kita tidak suka berlaku keatas diri kita.. contohnya, email2 yang entah datang dari mana2 tapi masuk ke email kita tanpa kita kenal / ketahui.. dan, biasanya, kalau email spam ni dia akan masuk dalam spam/bulk folder email kita.. sistem yahoo contohnya, menganggapkan email itu spam, apabila tiada perkataan unsubcribe dalam sesuatu email yang dijalankan secara autoresponder..

SPAMMER: ini adalah manusia yang jahat / tidak jahat / pertengahan jahat. kebiasannya dorang ni spam guna groups2 untuk membuat promosi perniagaan MLM mereka..

SCAM : apabila mesej2 spam ini dihantar, dan kemudian, kita terpedaya dengan email tersebut, dan akhirnya kita ditipu.. jadi, sekarang ni, email tersebut telah bertukar menjadi SCAM..

SCAMMer : manusia yang tidak berfikir yang orang lain buat kerja dan cari duit bukan bagi kat dia..

2 comments:

  1. Salam.. nak copy la... camne..? akk nak wat assignment ni ttg spam e-mel, kesannya ke atas pengguna emel dan camne nak atasinya...? Satu lagi soalan akk korang tau tak pengaturcaraan berorientasikan objek spt enkapsulasi, warisan dan polimorphisma serta kelebihan yg ditawarkannya?

    Terima kasih tau...

    ReplyDelete
  2. wa'alaikumsalam. untuk pengaturcaraan berorientasikan objek akak cube tengok dekat page ni. harap dapat membantu sedikit

    http://www.ukm.my/aplikews/artikel/oop.htm

    yang berkenaan SPAM pula: yang saya tulis di atas adalah pengenalan ringkas sahaja. dibawah ni saya jelaskan. harap dapat membantu

    “SPAM atau juga Junk Mail adalah penyalahgunaan dalam pengiriman berita elektronik untuk menampilkan berita iklan dan keperluan lainnya yang mengakibatkan ketidakselesaan bagi para pengguna laman web. Bentuk berita spam yang umum dikenal meliputi: spam surat elektronik, spam pesan instan, spam Usenet newsgroup, spam mesin pencari informasi web (web search engine spam), spam blog, spam berita pada telepon bimbit, spam forum Internet, dan lain lain.

    Spam ini biasanya datang bertubi-tubi tanpa diminta dan sering kali tidak dikehendaki oleh penerimanya. Beberapa contoh lain dari spam ini boleh berupa pos-el berisi iklan, SMS pada telepon bimbit, berita yang masuk dalam suatu forum kelompok berita berisi promosi barang yang tidak terkait dengan kegiatan kelompok berita tersebut, spamdexing yang menguasai suatu mesin pencari (search engine) untuk mencari populariti bagi suatu URL tertentu, ataupun boleh menjadi berita yang tak berguna dan masuk dalam suatu blog, buku tamu laman web, dan lain-lain.

    Spam dikirimkan oleh pembuat iklan dengan kos operasi yang sangat rendah, kerana spam ini tidak memerlukan senarai (mailing list) untuk mencapai para pelanggan-pelanggan yang diinginkan. Sebagai akibatnya banyak pihak yang dirugikan. Selain pengguna Internet itu sendiri, ISP (Penyelenggara Jasa Internet atau Internet Service Provider), dan masyarakat umum juga merasa tidak tenang. Kerana kebiasaan sangat mengganggu dan kadang-kadang tipu, berita spam termasuk dalam kegiatan melanggar hukum dan merupakan perbuatan yang boleh dipinda melalui undang-undang Internet.”

    Setelah mengetahui penjelasan tersebut, baru saya merasa bahwasannya diperlukan kehati-hatian dalam melakukan segala aktiviti di dunia internet itu sendiri. Dan mungkin beberapa tips sederhana berikut ini boleh sedikit sebanyak membantu agar tidak melakukan SPAM.

    Tips Menghindari SPAM

    1. Hentikan pengiriman email promosi atau iklan secara bertubi-tubi ke target Anda. Luangkan waktu beberapa hari lagi untuk melihat apakah promosi Anda tersebut direspon atau tidak. Dan lebih baik Anda mengirim promosi Anda pada orang yang sudah Anda kenal sebelumnya.

    2. Jangan pernah kerap Login dan Logout pada suatu program penghasil wang yang Anda ikuti dalam waktu tempoh yang singkat, sebab hal itu dapat dicurigai sebagai aktiviti yang tidak seperti biasanya dan akaun Anda boleh di black list karenanya.

    3. Jika Anda tidak yakin dengan adanya program penghasil wang yang ingin Anda ikuti, maka sebaiknya segeralah pergi dari laman tersebut.

    4. Jangan pernah mengisi content blog/artikel Anda dengan content-content hasil ciplak atau content yang bukan karya Anda, sebab suatu saat robot SPAM akan mampu mendeteksi keberadaan blog/web dengan content ciplak Anda tersebut.

    5. Jika memang connection internet Anda lambat, jangan pernah sekali-kali melakukan ping maupun submit sebuah web/blog ke beberapa search engine yang ada di internet.

    6. Terakhir dan yang PALING PENTING untuk Anda lakukan adalah Jangan lupa untuk selalu membaca setiap Kebijakan Privasi (Privacy Policy) dan Ketentuan Penggunaan (Term and Condition) pada setiap laman web yang Anda lawati.

    7. Dan jika memang benar-benar dengan tidak sengaja blog/web atau mail Anda teridentified SPAM, maka segeralah ambil langkah cepat untuk melaporkannya kepada pihak laman yang telah Anda kunjungi.

    ReplyDelete